Communicatie is overal erg van belang, als student op school moet je al aan bepaalde communicatieve vaardigheden voldoen voor als je na je studie gaat werken. Als er niet genoeg gecommuniceerd wordt, zal dit leiden tot een slechte werksfeer en frustraties binnen het werkveld. Het uitwisselen van informatie en het reageren op acties zijn belangrijk in het werkveld, een betere communicatie zorgt voor meer gezelligheid en een betere band tussen werknemers en werkgevers.

Communicatie bij loopbaanbegeleiding

Een loopbaanbegeleidingstraject is een traject dat bestaat uit meerdere gesprekken met een loopbaanadviseur. Door middel van een loopbaanbegeleiding kun je vaak veel zelfkennis en inzicht opdoen en daarnaast wordt het maken van persoonlijke keuzes en keuzes in het werkveld maken makkelijker. Een loopbaanbegeleiding zou ervoor moeten zorgen dat jij weer meer energie en plezier krijgt in het werk wat je doet.

Het is zeer van belang dat als jij echt wilt dat je loopbaanbegeleiding werkt, jij goed communicatie verricht tegenover je begeleider. Vertel de begeleider hoe jij je voelt over je baan, en wat jouw inzichten zijn om dit beter te kunnen maken. De adviseur zal je helpen door het toepassen van verschillende opdrachten, oefeningen en methodieken.

Communicatie in het werkveld

Naast communiceren bij je loopbaanbegeleiding is het ook belangrijk dat er op de werkvloer goed gecommuniceerd wordt. Als er goed gecommuniceerd wordt op de werkvloer, heeft  dat veel voordelen:

1. Plannen = key, de werkgever maakt de planning wanneer een bepaalde opdracht af zou moeten zijn. De werknemer gaat hiermee aan de slag om het binnen de desbetreffende tijd af te hebben, lukt dit niet dan wordt dit op tijd aangegeven.

2. Doordat je vriendelijke communicatieve vaardigheden vertoond in het werkveld wordt de kans op een vriendschap op het werk vergroot. Als je bijvoorbeeld veel stress uitstraalt of vaak boos kijkt, zal je minder vriendelijkheid van je werknemers ontvangen dan wanneer je enthousiast en blij bent tegenover de werknemer.

Door een goede communicatie wordt ten slotte ook je organisatie bij elkaar gehouden. Daarnaast wordt ervoor gezorgd dat iedereen altijd up-to-date is, waardoor de taken die nog openstaan makkelijk verdeeld kunnen worden.

Pin It on Pinterest